گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره ی متوسطه

گروه آموزشی ادبیات فارسی شهرستان آبدانان مقدمتان گلباران

گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره ی متوسطه

گروه آموزشی ادبیات فارسی شهرستان آبدانان مقدمتان گلباران

سوالات آزمون درس: زبان فارسی (2) پایانی اول از آقای عبدل میرزازاده


سوالات امتحان درس: زبان فارسی (2)   پایانی اول


مدت پاسخگویی:70دقیقه ساعت شروع:8صبح سال دوم متوسطه کلیه رشته ها
تاریخ امتحان:28/10/89 تعداد سوالات:27 استان ایلام - شهرستان آبدانان  بخش سرابباغ دبیرستان شبانه روزی شهیدبهشتی
   
نام و نام خانوادگی:                                                                 کلاس
الف)زبان شناسی(4نمره)
1)
کدام گزینه درباره زبان وگفتار صحیح است؟.(5/.)
الف)زبان توانایی ذهنی وگفتار نمود آوایی آن است.
ب)خطا در زبان رخ می دهدواصلاح آن به وسیله ی گفتار صورت می گیرد.
ج)گوناگونی لهجه ها وگویش ها عمدتاًبه زبان مربوط می شود نه گفتار.
د)کرولال ها با این که سخن نمی گویند ولی از نمودآوایی استفاده می کنند.
2)
زبان وگفتار را با جدول ضرب مقایسه کنید.(1)


3)
دو تفاوت گفتار را با خط ونوشتار بنویسید.(1)                                            


4)
چرا شکل گفتاری ونوشتاری «خواهر»تفاوت دارد؟(1)

5)
چرا ما جملات را درحین نوشتن در ذهن خود تکرار می کنیم؟(5/.)

ب)نگارش(5نمره)
6)
جمله های داده شده را ویرایش کرده وآن ها را بازنویسی کنید.(1)
-
آیا چگونه می توان به قول معروف برعلیه سوابق گذشته افرادی که نمی شناسیم عملیات قانونی انجام دهیم.

-
تیم حریف از روحیه بدی برخوردار بود.
7)
دو مورداز ویژگی های زبان محاوره را  بنویسیدوبگویید در چه مواردی می توان از آن استفاده نمود؟(1)                                          
8)
چهار مورد از ویژگی های «نوشتارمعیار»را بنویسید.(1)

9)
فضاسازی را تعریف کنید.(1)

10)
در انتخاب هر یک از عناوین زیر از چه شیوه ای استفاده شده است؟(5/.)
الف)فرهنگ برهنگی وبرهنگی فرهنگی                                                    ب)ازماست که برماست

11)
طرح یک نوشته چه کمکی به ما می کند؟ذکردو مورد.(5/.)



پ)املا وبیاموزیم(3نمره)
12)
درمیان واژگان زیر چهار غلط املایی بیابید وصحیح آن ها رابنویسید.(1)
تمایز واختلاف- انساف ومروت- ازل وعبد- سهو وخطا- رطل گران- نظم وانظباط-حزیمت وشکست-لسان غیب

13)
به جای کلماتی که زیر آن ها خط کشیده شده ،کلمه مناسبی بنویسید.(5/.)
-
نامه را به وسیله پست سفارشی برایش فرستادم.
-
تیم ملی فوتبال به رهبریت کارلوس کیروش در مسابقات مقدماتی جام جهانی  شرکت می کند.
14)
حشوچیست؟یک مثال بزنید.(1)

15)
زیر کلماتی که به نشانه ی  مد نیاز دارندخط کشیده وآن را در جای مناسب بنویسید.(5/.)پیشاهنگ سرامد-خوش اواز- دستاورد

ت)دستورزبان(8نمره)
16)
در جمله مقابل آیا مطابقت بین نهاد جدا وپیوسته  وجود دارد؟چرا؟(1) «این ظرف ها شکستنی است

17)
با رسم نمودار اجزای جمله مقابل ونقش دستوری آن هارا بنویسید.(1)«من  او را  عاقل   پنداشتم»



18)
از فعل «رفتید»با حفظ شخص موارد داده شده را بنویسید.(1)
مضارع مستمر:                                  ماضی بعید:                               مضارع اخباری:                                   ماضی التزامی:
19)
جمله مقابل را مجهول کنید.(5/.) «خواهرم غذا می پزد
20)
نوع متمم را در جمله های مقابل بنویسید.(1) حسین با دشمنانش جنگید.                                    علی به مدرسه  رفت.

21)
ساختمان افعال را مشخص کنید.(5/.)رضا به من گفت :که خیلی پدرش را دوست دارد.

22)
در ویرایش.............به جنبه های دستوری ونگارشی یک متن ومطابقت آن ها با زبان فارسی معیار می پردازیم.(5/.)
23)
جمله «کودک خوابید»را گذرا به مفعول کنید.(5/.)
24)
جمله «مهران داشت نامه می نوشت »را منفی کنید.(5/.)
25)
فعل ساده« گذشت»را به صورت یک فعل پیشوندی با معنی جدید بنویسید.(5/.)
26)
بن مضارع وماضی فعل های«دیدیم ومی بینیم»را بنویسید.(5/.)دیدیم:                                    می بینیم:
27)
یک جمله سه جزیی با مسند بنویسید.(5/.)

 




خدایا چنان کن سرانجام کار/توخشنودباشی ومارستگار                                      میرزازاده دی ماه 90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد